Terug naar de kleuterklas? Misschien een beetje een rare titel, maar toch is het een nuttig gedachtenexperiment bij het handig(er) opbergen van spullen. Hoe? Dat leg ik je in dit blog uit.

Handig opbergen kost weinig extra tijd en het bespaart je onder andere veel zoektijd naar spullen. Bovendien als veelgebruikte spullen niet op de plek liggen waar je ze het meest gebruikt, ben je onnodig tijd kwijt om ze te ergens anders vandaan te pakken als je ze nodig hebt.

Hoe los je dit op? Denk even terug aan de kleuterklas!

In de kleuterklas heb je verschillende “hoeken”: de bouwhoek, de verkleedhoek, de knutselhoek, de speel/poppenhoek, de boekenhoek enzovoort. In de bouwhoek staan de dozen met de bouwblokken, in de verkleedhoek vind je de verkleedkleren en de verfspullen (dus kwasten, papier én de verfschorten) liggen in de knutselhoek. Oh zo handig! Een kleuter die wil knutselen hoeft niet naar de bouwhoek om zijn verfkwasten te pakken en de kleuter die boekjes wil kijken vindt de boeken in de boekenhoek precies waar hij of zij lekker kan gaan zitten “lezen” en hoeft dus niet naar de verkleedhoek.

Dit zijn dé handige opbergtips in het kort:

  • Spullen hebben een vaste plek. Zoeken behoort tot het verleden.
  • Spullen die bij elkaar horen, liggen bij elkaar. Alles in één keer bij de hand.
  • Spullen liggen op de plek waar ze (het meeste) gebruikt worden. Hierdoor loop je zo min mogelijk om nog iets te moeten pakken én waardoor je afgeleid kan worden.
  • Spullen die je maar zo nu en dan gebruikt, geef je een plek in een opslagruimte (bovenkastje, zolder, berging).

Geef spullen een vaste plek:

Bedenk voor je spullen wat de vaste plek moet worden. Belangrijk is wel dat die plek dan ook steeds de opbergplek is, dat je huisgenoten dat ook weten en de spullen ook op de afgesproken opbergplek leggen. Voorbeeld: je sleutels liggen op het halkastje, hangen aan een sleutelrek of zitten in je tas, net wat werkt voor jou en wat jij handig vindt. De opladers voor de telefoons liggen in het bovenste laatje van de kast in de woonkamer, vlakbij het stopcontact etc.

Groepeer voorwerpen die bij elkaar horen:

Ga voor veel voorkomende activiteiten (bijvoorbeeld koffie-/theezetten, broodmaaltijd klaarmaken, koken) na wat je daarvoor aan spullen het meest gebruikt. Kijk of je die voorwerpen bij elkaar in een kastje kan zetten of in twee kastjes naast elkaar (onder handbereik in ieder geval): een kastje met mokken, bekers, ontbijtborden naast het kastje met de koffie/thee en broodbeleg. Pas dit toe op jouw eigen huishouden en je zult zien hoe dit systeem het je makkelijk maakt.

De spullen liggen op de plek waar je ze het meest gebruikt:

Als je de spullen dicht bij de plek legt waar je ze het meest gebruikt, hoef je niet te lopen tijdens de klus om iets dat je nog nodig hebt, elders vandaan te halen. Hierdoor blijft je aandacht meer bij de klus en is de kans dat je afgeleid raakt, minder groot.

Bijvoorbeeld: Stel je doet je administratie aan een bureau (genoeg plek voor het schrijfwerk). Dan scheelt het loopwerk en tijd als de mappen die je nodig hebt, vlak bij je bureau in een kast staan. En als je pennen, perforator en insteekhoezen ook in je bureau te vinden zijn. Het opbergen van je administratie is daarmee zo gepiept.

Spullen die je maar zo nu en dan gebruikt, geef je een plek in een opslagruimte:

Je hebt spullen die je niet vaak gebruikt of nodig hebt: het gourmetstel, de kerstspullen, de administratie ouder dan een jaar. Deze spullen kan je opbergen op een handige plek elders. Dit kan bijvoorbeeld een bovenkastje in de keuken zijn, de zolder of een berging.

Zie hier twee foto’s met als voorbeeld het slim opbergen van je keukenspullen:

Zet die koffie- en theespullen vlakbij de plek waar je ook de koffie zet en het water voor de thee kookt.

Bij de plek waar gekookt wordt, berg je ook de spatels, pannen, ovenwanten en kruiden op. 

Voor de keuken is de plaats van de kookplaat/fornuis en de ruimte die je aanrecht biedt plus waar de stopcontacten zitten, dus eigenlijk een beetje bepalend voor waar je je servies of kookspullen opbergt.

Probeer de opbergtips uit en je zult zien hoe handig deze zijn!

Heb je hulp nodig om dit in je eigen huis(houden) toe te passen, moeten er zaken verplaatst of is het eigenlijk nodig om eerst kasten en ruimtes op te ruimen: bel of mail me gerust.

Na een gratis kennismakingsgesprek, kunnen we samen aan de slag als je wilt!

Ontvang gratis inspirerende, direct toepasbare tips en informatie op organizing-gebied.

Schrijf je hier in!

De nieuwsbrief verschijnt één keer per maand.

Lees de privacverklaring van Organizing aan Huis voor meer informatie.

Afmelden is altijd mogelijk via de uitschrijfknop onderaan elke nieuwsbrief.

close

Ontvang gratis inspirerende, direct toepasbare tips en informatie op organizing-gebied.

Schrijf je hier in!

De nieuwsbrief verschijnt één keer per maand.

Lees de privacverklaring van Organizing aan Huis voor meer informatie.

Afmelden is altijd mogelijk via de uitschrijfknop onderaan elke nieuwsbrief.