Doelgericht of doelloos?

Bij de start van een opruimklus is het belangrijk om een concreet doel te hebben. Hoe duidelijker je de gewenste eindsituatie voor ogen hebt, hoe beter. Dan weet je waar je het voor doet en kan je het hele opruimproces beter volhouden. Als je over het doel goed nadenkt, kan je ook een beter beeld krijgen hoe haalbaar je wensen zijn. Nog een voordeel van een helder doel: het helpt ook om het opruimwerk kritisch te bezien. Hoe ben je bezig? Gaat het zoals je wilt en ben je nog steeds op weg naar jouw doel?

Het duidelijk voor je zien van jouw gewenste eindsituatie is zeker van belang bij een wat omvangrijker project, omdat de weg naar het eindresultaat langer is. Onderweg zijn er namelijk vaak obstakels: onverwachte tegenslagen (bijvoorbeeld ziekte, minder tijd dan gedacht, kasten die het begeven); huisgenoten of anderen werken niet mee (jij ruimt op en familie komt weer met nieuwe spullen aan of huisgenoten laten alsnog alles slingeren); jouw voorgenomen klus zorgt voor weer andere extra klussen (omdat de kast het begeven heeft moet je nadenken over andere opbergmogelijkheden) enzovoort.

Ben jij doelgericht bezig?

Met andere woorden: weet jij goed wat je doel is? Kun je omgaan met tegenslagen? Raak je niet van slag door extra klusjes? Werk jij gestaag door op weg naar jouw doel? Fijn! Want dan komt dat doel binnen bereik, na korte of langere tijd. Het gaat je lukken!

Of ben je bij opruimklussen enigszins doelloos?

Ben je iemand die denkt: “Tja wat wil ik dan?” Heb je daar misschien niet over na durven denken. Word je tegengehouden door allerlei gedachten. Heb je al zo veel geprobeerd en liep het opruimen steeds vast. Dat is frustrerend en ontmoedigend.

Niet getreurd! Met onderstaande acht tips en tricks kan ook jij jouw doel bereiken. Succes!

TIP 1. Maak het doel zo concreet, dat wil zeggen zo duidelijk mogelijk. Op de vraag “Wat is je doel? hoor ik vaak in eerste instantie: “Meer ruimte”, “een leger huis”, “een woonkamer die opgeruimd is”. Wanneer is dat doel bereikt? Bedenk voor jezelf: “Hoe ziet “meer ruimte” er dan uit? Hoe ziet die opgeruimde kamer er uit? Wat zie je als je binnenkomt in je huis of in die bepaalde ruimte? Wat wil je doen in die kamer? Beschrijf dat eens.

Droom eens over de ideale situatie. Stel, je wordt op een ochtend wakker en in je huis is  voor jou de ideale situatie ontstaan. Hoe ziet dat eruit? Neem als voorbeeld deze klanten die hun droom beschrijven:

“Ik wil graag een plek voor mezelf, een lekkere stoel bij het raam om in te kunnen lezen, een bureautje met alleen mijn laptop, een knutseltafel voor het raam waaraan ik mijn hobby kan uitoefenen. Naast die tafel staat een stellingkast met bakken waarin mijn hobbyspullen overzichtelijk gesorteerd zijn. Overal rustige kleuren, plantjes in het raamkozijn en een mooie poster aan de wand.”

Of: “Bezoek kan zijn of haar jas ophangen aan de kapstok, ik heb een plankje of haakje waar ik mijn tas of sleutels kwijt kan, schoenen staan op een rek, hondenriemen hangen aan een haakje. Verder is de halvloer leeg en hangen er familiefoto’s aan de muur. De hallamp werkt en ik kan weer bij de schakelaar.”

Als je die droom voor ogen houdt, kan je bedenken wat haalbaar is, wat je nodig hebt om dat te bereiken en heb je meer kans om zo dicht mogelijk bij jouw ideale einddoel te komen.

TIP 2. Blijf niet hangen in uitspraken over wat je niet wil: “Geen uitpuilende kasten”, “geen chaos in de hal en keuken”. Het proces wordt makkelijker als je gaat bedenken wat je wél wil, omdat dat inzicht geeft in je eigenlijke doel.

TIP 3. Hang een zichtbare geheugensteun op met jouw doel (uitgeschreven of als plaatje) op een goed zichtbare plaats op. Dat kan ook een moodboard zijn met plaatjes, kleuren en gedachten over de eindsituatie. Dat helpt om het doel zichtbaarder te maken en herinnert je eraan waar je naar op weg bent.

TIP 4. Hak een grote klus op in kleine stukjes. Een grote klus kan overweldigend zijn. Daardoor is de kans op afhaken groot en kom je niet bij je doel. Door het opdelen in kleine klusjes en die uit te voeren, blijf je vooruitgang zien en raak je minder snel ontmoedigd.

Begin met een doel dat dichtbij ligt: “ik ga er eerst voor zorgen dat de vloer vrij komt van spullen” of “ik zorg eerst voor een looppad in de kamer zodat ik makkelijker kan opruimen”. Vandaaruit werk je verder.

TIP 5. Maak een lijstje van wat je nodig hebt om je doel te bereiken, en dan vooral zaken die buiten het eigenlijke opruimen vallen.

Wil je een kamer gaan gebruiken als hobbykamer, maar ontbreekt er een goede werktafel, dan moet je daar iets op bedenken. Wil je spullen afvoeren naar de milieustraat of kringloop en heb je zelf geen mogelijkheden daarvoor, dan is het nodig daar iets voor te regelen (anderen inschakelen). Heb je normaal gesproken weinig tijd om het opruimen naast je werk of huishouden te doen, dan kan je ook kijken of je anderen in kan schakelen (iemand anders de boodschappen laten doen of oppas regelen voor de kinderen zodat je even je handen vrij hebt).

TIP 6. Maak foto’s van de uitgangssituatie (VOOR-foto) en gedurende het verloop van het opruimproces. Dit laat zien waar je vandaan komt en hoe het opruimen vordert. Dit motiveert op weg naar jouw doel.

De uitgangssituatie in de VOOR-foto kan soms confronterend zijn. Toch kan dat één van de doelen zijn van deze foto: deze rommelige situatie wil je niet meer. Een foto zegt meer dan een duizend woorden, de boodschap van de VOOR-foto is meestal: “Hier wil ik van af”. Gek genoeg vergeet je namelijk ook weer snel wat de beginsituatie was. Dan is de VOOR-foto er ook nog om de stappen te zien die gemaakt zijn. Tijdens het proces kan je die vooruitgang vastleggen. Dan worden de gemaakte stappen zichtbaarder. De NA-foto toont het eindresultaat waar veel klanten trots op zijn: “Dit is wat ik heb bereikt!” De NA-foto legt bovendien vast, wat je aan resultaat wilt behouden.

TIP 7. Werk met iemand samen en zoek steun. Als organizer hoor ik vaak: nu jij er bij bent, neem ik makkelijker beslissingen, blijf ik beter aan de slag en heb ik zin om door te gaan. Ook tegenslagen kan je zo bespreken en samen hiervoor oplossingen bedenken.  Kortom de kans om je doel te bereiken wordt groter.

TIP 8. Plan momenten in om te kijken hoe het gaat. Hoe sta je er voor? Ben je op de goede weg? Heb je nog iets extra’s nodig (middelen, hulp). Moet je aanpassingen doen, bijvoorbeeld aan de tijd die je steeds besteedt aan het opruimen. Als twee uur achter elkaar teveel is, dan kan je ook kijken of je er twee keer een uur van kan maken. Door deze evaluatie en eventuele aanpassingen verloopt het opruimen steeds beter en bereik je jouw doel!

Gebruik de tips die aansluiten bij wat jij nodig hebt. 

Wil je bij de opruimklus mijn hulp? Neem gerust contact op. Ik help je graag op weg.

Doelgericht of doelloos?