Ga je NU aan de slag of STRAKS?

Als je aan de slag wilt met opruimen of ordenen (van je administratie bijvoorbeeld), dan moet je simpelweg een keer beginnen. Je hebt mensen die meteen aan de slag gaan om hun plannen uit te voeren. Anderen hebben allerlei redenen om de klus toch nog even uit te stellen. Daardoor komt de klus vaak niet van de grond. Jammer! In dit blog lees je meer over de vaardigheid om te beginnen aan een taak of klus en krijg je tips en tricks om uitstelgedrag de baas te worden.

Ga jij NU aan de slag?

Stel: je ziet dat de keuken dringend een schoonmaakbeurt nodig heeft. Het toeval wil dat je een vrije ochtend hebt. Pak jij de emmer en sopdoek er al bij en voer je de schoonmaakactie voortvarend uit?

Ander voorbeeld: Er ligt inmiddels een kleine stapel papieren die opgeborgen moet worden in jouw mappensysteem. Je hebt nog een kwartier voordat je de kinderen uit school moet halen. Ga jij zitten en berg je alles snel en netjes op?

Dan ben jij een echte aanpakker! Dat is een fijne eigenschap, want dan gebeurt er wat en zet je stappen om tot een resultaat te komen.

Of doe jij de klus STRAKS?

Je ziet de klussen die moeten gebeuren: de keuken heeft een sopbeurt nodig, je wil de administratie  ordenen of je wil je zomerkleding uitzoeken.

En toch lukt het niet om aan de klus te beginnen. Dat kan allerlei redenen hebben of door allerlei gedachtes komen die door je hoofd spelen. Ik noem er een paar:

  • Je denkt er nu onvoldoende tijd voor te hebben.
  • Je wilt eigenlijk een beter systeem voor je administratie, want met het huidige ben je niet tevreden. Een beter systeem bedenken komt er alleen niet van, want hoe dat er dan uit zou moeten zien, daar ben je nog niet uit.
  • Je vindt de taak een rotklus, dus elke smoes om eronder uit te komen grijp je aan.
  • Je hebt er nu helaas te weinig energie voor (schat je in).

Het starten met een taak ook te maken met de vaardigheid “Planning”. Hierover schreef ik al eerder een blog: Plannen of niet plannen dat is de vraag. 

Ook als je wel een plan hebt, dan moet je toch een keer een begin maken met de uitvoering. Overigens kan je wel goed zijn in beginnen, maar geen plan hebben. Dat is een beetje kip-zonder-kop werken.

Om het starten met een klus makkelijker te maken staan hieronder 8 tips en tricks. Voor iedereen die wel eens uitstelgedrag vertoont.

Lees direct verder 😊.

Praktische suggesties voor thuis of op je werkplek. Pak eruit wat bij jou past.

TIP 1. Leg de benodigdheden voor de klus alvast klaar. Aan het einde van je werkdag of voordat je van huis gaat leg je alvast de spullen klaar die je nodig hebt om aan de slag te gaan als je terugkomt op je werkplek of thuis. Bijvoorbeeld: voor een administratie taak leg de benodigde ordner, de nietmachine en de perforator klaar zodat je alles bij de hand hebt. Voor de schoonmaakklus zet je alvast een emmer, sopdoek en schoonmaakmiddel klaar zodat je direct kan starten. Dit werkt uitnodigend.

TIP 2. Deel taken op in deeltaken. Een hele keuken soppen kost tijd en overweldigt je wellicht als je eraan denkt. Dat kan je tegenhouden om te beginnen. Wanneer je nu de keuken opdeelt in aanrecht, kastje voor kastje en de vloer dan is de klus overzichtelijker. Zo ben je sneller geneigd met een van de deelklusjes te beginnen, zoals het aanrecht opruimen en schoonmaken.

TIP 3. Gebruik de 5-minutenregel: houd een taak minimaal 5 minuten vol,  heb je dan geen zin meer, dan mag je stoppen. Klinkt misschien als de makkelijke weg, maar zo is het niet bedoeld. Als je weet dat je mag stoppen als je het niet meer volhoudt, dan begin je er wel makkelijker aan.

TIP 4. Eat the frog of D.E.R.K. (Doe Eerst de RotKlus). Als je het lastigste karweitje achter de rug hebt, begin je makkelijker aan de andere klussen.

TIP 5. Samenwerken. Samen iets aanpakken is vaak leuker dan alleen. Zeker als het een klus is die je niet graag doet, waar je tegenop ziet, die groot is of waar je niet weet hoe te beginnen. Wat kan helpen is een taakverdeling afspreken. Doe waar jij goed in bent en dat geldt ook voor de ander. Samen kom je verder!

TIP 6. Een stok achter de deur helpt. Voorbeeld: Als je weet dat er over twee dagen visite komt en je had toch al het plan om de woonkamer op te ruimen, dan ga je eerder aan de slag met opruimen.

TIP 7. Wacht niet tot je in de juiste stemming bent (kan je lang wachten). Het beste moment komt nooit, zeggen ze ook wel. Er zijn namelijk altijd wel beren op de weg, smoezen te bedenken en zo schiet je niet op.

TIP 8. Skip je perfectionisme. Goed is goed genoeg. Je hoeft niet alleen maar voor een 10 te gaan. Dat ultieme opbergsysteem, de meest uitgekiende indeling van je kast bestaat vaak niet. En wat ook mee speelt: al doende kom je er achter wat werkt en dan kan je het systeem of de indeling aanpassen. Wachten op de beste oplossing is niet nodig en werkt enorm vertragend.

Gebruik de tips die aansluiten bij wat jij nodig hebt. Succes!

Blijft het starten van een opruim- of ordeningsklus lastig? Dat kan, geen paniek! Wil je mijn hulp daarbij? Neem gerust contact op. Ik help je graag op weg!

Ga je NU aan de slag of STRAKS?