Houd jij je hoofd er goed bij of dwaal je makkelijk af?

Als je aan de slag gaat met een opruim- of ordeningsklus, dan helpt het als je goed je aandacht bij de taak kunt houden. Ook als het karwei vervelend is of saai. Als je makkelijk afgeleid bent door prikkels van buitenaf of van binnenuit (door allerlei gedachtes) bijvoorbeeld, dan is het lastiger om een klus af te krijgen binnen de tijd die je ervoor hebt bedacht.

Over “volgehouden aandacht” bij relatief korte klussen (ook wel focus genoemd) gaat dit blog. Aan het eind krijg je acht tips en tricks die kunnen helpen als je moeite hebt met je te focussen op een activiteit.     

Houd jij je hoofd er goed bij?

Kan jij je goed concentreren op waar je mee bezig bent, zodat de klus ook echt afkomt? Kan je afleidingen negeren, zoals je mobiele telefoon (“Dat appje lees is straks wel”) of de post die door de brievenbus binnenkomt (“Ik kijk zo dadelijk, eerst dit afmaken”)? Ga je makkelijk weer verder met je activiteit, ook als je tussendoor gestoord wordt (de deurbel, je kind/partner die wat aan je vraagt)? Mooi, goed gedaan! 

Lukt het je óók als de klus vervelend is of erg saai? Ja? Dan bof je. Nee? Dan zijn de tips in dit blog ook handig voor jou.

Of dwaal je makkelijk af?

Niet iedereen heeft die gave om goed zijn/haar aandacht bij een taak te houden. Raak je tijdens een taak in huis steeds afgeleid door alles wat er om je heen gebeurt (toch die appjes checken en ook beantwoorden, de post pakken uit de brievenbus en dan de buurtkrant gaan lezen)?

Spring je van klus naar klus, zoals in de volgende situatie:

Je begint met opruimen in de woonkamer. Je wilt de eettafel vol met spullen opruimen. Je komt een kledingstuk tegen dat in jouw slaapkamerkast hoort. Je brengt het daar heen. Vervolgens zie je in die slaapkamer was liggen, waarop je de wasmachine gaat vullen. Als je naar de kinderkamer loopt om te kijken of daar nog was ligt, kom je langs de badkamer. Je bedenkt dat je nog wil kijken hoeveel shampoo op voorraad is. Even tellen. Uiteindelijk ben je een tijdje verder, staat de wasmachine alsnog niet aan en is de opruimklus van de eettafel in de woonkamer niet lang niet af. Je tijd is wel op. Zigzaggen noemen ze dat ook wel. Zie je het voor je?

Er zijn mensen die erg veel moeite hebben om prikkels te filteren (waar moet ik wel op reageren en waarop niet?). Die alles wat ze zien en horen in zich opnemen. Wat hen afleidt van wat ze zouden willen doen. Sommigen hebben de diagnose ADHD gekregen, maar anderen niet of hebben er geen onderzoek naar laten doen. Voor de aanpak bij het opruimen maakt dat in principe niet uit. Wel kan het zo zijn dat de ene persoon meer begeleiding nodig heeft dan een ander.

Onderstaande acht tips en tricks zijn handig om te hebben voor iedereen die moeite heeft met het houden van de focus.

Praktische aanpassingen voor thuis of op je werkplek, pak eruit wat bij jou past.

Tip 1. Verminder afleiding door je mobiel uit te zetten of ver weg te leggen zodat je niet in de verleiding komt steeds erop te kijken. Zet de telefoon op stil als je het belsignaal niet wil horen. Notificaties en meldingsgeluiden kan je per app uitzetten.

Tip 2. Als je geconcentreerder kan werken met een muziekje aan: ga je gang! Dat muziekje helpt jou waarschijnlijk doordat je daardoor andere afleidende geluiden niet hoort (kinderen die herrie maken bijvoorbeeld). Heb je juist last van allerlei geluiden in je omgeving: er bestaan zogenaamde noise-cancelling koptelefoons, deze zorgen ervoor dat je bijna geen geluid meer hoort als je deze koptelefoon op hebt.

Tip 3. Dek spullen die je afleiden af of ruim ze op. Ga je je eettafel (die vol ligt met spullen) opruimen? Dek driekwart af met een groot laken of dekbedhoes of zo. Ga in het andere kwart aan de slag. Klaar? Ga verder met het volgende kwart en dek de rest af. Wat je niet ziet, kan je minder afleiden. Zo ook: werk aan een “leeg” bureau. Alles wat je niet nodig hebt voor de activiteit: zorg dat het niet in je zicht staat.

Tip 4. Hak een grotere klus op in stukjes. Voor deze kleinere klussen hoef je minder lang je aandacht vol te houden. Gebruik eventueel een wekker/timer (niet op je mobiel, zie tip 1…) voor bijvoorbeeld een kwartier. Na dat kwartier mag je even ontspannen, daarna pak je de draad weer op.

Tip 5. Als gedachten je afleiden: schrijf ze op. Leg een kladblokje klaar (niet je mobiel, zie tip 1…) Ben je met een klusje bezig en bedenk je ineens dat je nog iemand moet bellen, noteer het. Weet je ineens waar je iets gelaten hebt wat je zocht: schrijf het op. Na de klus kan je je gedachtenlijstje afwerken.

Tip 6. Wissel leuke en minder leuke of saaie klussen af. Vaak is het zo dat het moeilijker is om bij minder leuke klussen je aandacht vast te houden. Breek deze niet-zo-leuke klus (als dat kan) in kleinere stukjes op en doe na elke stap een leukere taak. Om nu te voorkomen dat je daarna alleen maar bij die leuke taak blijft hangen, kan je weer een wekker zetten voor een bepaalde tijd. Maak je daarna de niet-zo-leuke klus af en geef jezelf een schouderklopje als dat achter de rug is! 

Tip 7. Wat is jouw beste moment van de dag qua concentratie? Voor de één is dat de ochtend en voor de ander begin van de middag of de avond. Doe de klus die jouw focus vraagt bij voorkeur op die momenten van de dag waarop jij op je best bent qua concentratie.

Tip 8. Werk samen met iemand die je tijdens de klus bij de les houdt of die tussendoor naar de voortgang vraagt. Dit werkt ook als een soort stok achter de deur. Dat is geregeld een taak die ik op me neem als ik met klanten werk die moeite hebben met het volhouden van je aandacht. 

Gebruik de tips die aansluiten bij wat jij nodig hebt.

Lukt het niet zoals je graag zou willen? Dat kan, geen paniek! Wil je mijn hulp daarbij? Neem gerust contact op.

 

Houd jij je hoofd er goed bij of dwaal je makkelijk af?