Organiseren kun je leren

Sommige mensen zijn van nature georganiseerde types. Bij anderen is chaos haast vanzelfsprekend en onontkoombaar, lijkt het wel. Voor de chaoten onder ons is er goed nieuws! Organiseren kun je, tot op zekere hoogte, leren. Daarover gaat dit blog.

Ben je geordend en georganiseerd?

Loopt je huishouden op rolletjes? Boodschappen op tijd in huis, geen achterstallige was of uitgestelde schoonmaakklussen? Kan je je spullen vinden, staan ze op een logische plek? Is je administratie geordend en overzichtelijk? Dat is fijn. Toch zal dat ook bij jou niet vanzelf gaan. Er wonen bij jou immers geen kaboutertjes die het voor je doen. Je hebt daar vast een bepaald systeem voor of je hebt bepaalde gewoontes en routines.,

Ben jij meer het chaotische type?

De was die zich opstapelt en waar je niet door heen komt. Regelmatig ben je tijd kwijt met zoeken naar belangrijke spullen of papieren. Meerdere plekken in huis staan vol met spullen, zoals de eettafel, het aanrecht en de gang. Je mist een opbergsysteem en/of bepaalde gewoontes waardoor opgeruimde plekken opgeruimd blijven. Lastig, want zo’n chaos kost je tijd, energie en vaak ook geld.

Er is hoop: organiseren kun je leren. Ik geef je alvast acht superhandige tips en tricks die je helpen om meer overzicht te krijgen in je huis.

TIP 1. Geef spullen een vaste logische plek en leg ze na gebruik daar steeds terug. Wanneer spullen een vaste plek hebben in je huis, hoef je nooit meer te zoeken. Denk hierbij aan doodgewone zaken als een schaar, de vuilniszakken en een plek voor de vuile was (een wasmand 😊). Maar ook aan een vaste bewaarplek voor je paspoort, sleutels en medicijnen. Bedenk goed wat een logische vaste plek kan zijn voor bepaalde spullen. Voorbeeld: je sleutels liggen op het halkastje, hangen aan een sleutelrek of zitten in je tas, net wat werkt voor jou en wat jij handig vindt. Leg spullen op de plek waar ze (het meeste) gebruikt worden, bijvoorbeeld: de opladers voor de telefoons liggen in het bovenste laatje van de kast in de woonkamer, vlakbij het stopcontact. Tot slot: leg spullen die bij elkaar horen, bij elkaar. Alles in één keer bij de hand. Meer lezen over handig opbergen? Lees mijn blog: “Handig opbergen: neem een voorbeeld aan de kleuterklas!”

TIP 2. Kies praktische bij jou passende opbergsystemen. Als je goed weet wát je wilt opbergen, kan je kijken welke opbergmiddelen daarvoor nodig zijn. Wat je kiest, hangt van veel factoren af. Hoe groot en zwaar zijn de spullen? Hoe vaak heb je ze nodig of hoe makkelijk moet je er bij kunnen? Als je een opbergsysteem hebt voor je administratie dat je voor jou niet werkt, dan ben je minder bereid om de papieren steeds op te ruimen. Dan wordt het sneller een chaos en een ongeordende stapel paperassen. Lees mijn blog  “We bergen het op” voor handige tips.

TIP 3.  Om je huishouden of opruimklussen georganiseerd te laten verlopen, kan het helpen om te werken met een plan. Zie ook mijn blog “Plannen of niet plannen, dat is de vraag”.  Wat in ieder geval helpt en voor (bijna) iedereen goed te doen is, is om de klus op te delen in kleinere klusjes. Voorbeeld: Hoe word je de was de baas? Verzamel de vuile was (of nog beter: spreek af dat iedereen zijn/haar vuile was in een wasmand doet). Sorteer de was op licht/donker, 30 graden/60 graden e.d.. Kijk wat het meest dringend gewassen moet worden, stop die was als eerste in de wasmachine en hang deze daarna te drogen. Zet eventueel een tweede was aan. De andere dag haal je wat droog is van de lijn, vouwt deze was op en legt het in de kast. Houd in de gaten wanneer er weer een volle wasmand is of kies voor vaste wasdagen en herhaal dan weer deze stappen.

TIP 4. Maak gebruik van gewoontes en routines. Sommige kleine (of grote) klusjes komen elke dag of week terug. Zonde om steeds na te moeten denken wanneer en hoe je deze klusjes moet doen, want dat kost onnodig (veel) tijd en energie. Gewoontes (d.w.z. een haast onbewuste terugkerende handeling) of routines (een reeks van gewoontes) maken zulke activiteiten makkelijker om te doen. Hierdoor ontstaat een regelmaat in je dag/week/huishouden en die georganiseerdheid geeft rust!

  • Plan, als routine, huishoudelijke klussen in op het meest handige moment van de week. Zo was ik steevast op vrijdagavond als een van de zonen met zijn was thuiskomt. Zaterdagochtend is het vaste prik voor het schoonmaken van het sanitair. Ik vind dat geen leuke bezigheid, maar doordat ik dit als routine heb ingepland, voorkom ik dat ik het uitstel of afstel.
  • Maak er een gewoonte van om bepaalde acties op een rustig moment te doen. Dek ’s avonds al de ontbijttafel, pak de tassen in voor de volgende dag en leg je kleding voor de dag van morgen alvast klaar. Dit voorkomt stress en tijdnood in de ochtend.
  • Neem een voorbeeld aan de gewoonte van vroeger: “woensdag gehaktdag”. Ik hoor nog wel eens mensen zuchten dat er steeds maar weer bedacht moet worden: “wat eten we vandaag?”. Als je vindt dat op de dag waarop gesport wordt in je gezin (bijvoorbeeld de donderdag), het meest handige gerecht een pastamaaltijd is, maak hier dan een gewoonte van. Dan hoef je daar niet meer over na te denken en is het “donderdag pastadag”.

TIP 5: Doe meteen de kleine klusjes die maar twee tot vijf minuutjes kosten:

  • Een tikkie dat binnenkomt direct betalen (kan je het ook niet vergeten om te doen!), maar ook:
  • wat je zo-even uit een kast hebt gepakt, weer terugzetten (de schaar, het rijstpak),
  • wat je zojuist hebt laten vallen, weer oprapen,
  • wat je geopend hebt, weer dicht doen (de kast, een lade).

Vooral met de laatste drie gewoontes voorkom je chaos in je huis 😊.

TIP 6: Doe een opruimkwartiertje voor het slapen gaan. Voordat je naar bed gaat, maak je een laatste ronde door je woonkamer en keuken.

  • Neem gebruikte kopjes, glazen en dergelijke uit de woonkamer mee naar de keuken (en zet deze in de vaatwasser of was het af);
  • Gooi de krant en ander papierwerk wat weg kan op de oud papier stapel;
  • Berg losliggend speelgoed op en neem je voor dit voortaan samen met de kinderen eerder op de dag te doen. Lees mijn eerdere blog voor meer tips: “Ruim je speelgoed op!”.

TIP 7. Maak klusjes die met de organisatie van je huishouden of administratie te maken hebben, leuker. Dat kan zijn door bijvoorbeeld een leuk muziekje op te zetten. Dat doe ikzelf altijd bij het strijken, waar ik eigenlijk een hekel aan heb en de neiging heb om uit te stellen 😊. Of beloof jezelf iets na het organiseerklusje, een kopje thee, een chocolaatje of iets anders lekkers. Mag best en is een lekker vooruitzicht.

TIP 8. Laat georganiseerde mensen met je meedenken. Maak gebruik van hun handigheidjes en pas deze toe om te kijken of het ook bij jou werkt. Ook als organizer kan ik met je meedenken waar jij mee geholpen zou zijn. Dat is maatwerk.

Tot slot: Organiseren heeft vele kanten, zoals blijkt uit de tiplijst. Probeer een tip uit die je het meest aanspreekt of die je het gemakkelijkst lijkt. Toch kan het voor ongeorganiseerde mensen een hele uitdaging zijn om op deze tips te letten. Dan is het fijn als je ondersteuning kan krijgen van een organizer zoals ik. Een helpende hand, een steuntje in de rug en iemand je een schouderklop geeft als het goed gaat. Dus nee, het is niet gek als je het organiseren van je huishouden en opruimen van je leefomgeving lastig vindt. Het is juist sterk als je hulp inschakelt, omdat je verandering wilt en aan de slag wil gaan.

Dus aarzel niet langer en bel of mail me. Stel gerust je vragen. Maken we daarna een kennismakingsafspraak (gratis en vrijblijvend). Dan heb je de eerste stap gezet naar een meer georganiseerd leven met ruimte, overzicht en rust. Goed idee toch? 

Organiseren kun je leren