
Er is iets geks aan de hand met spullen. Leg of zet je ergens iets neer (een brief, je sleutels, een koffiemok), dan liggen er binnen de kortste keren meer spullen op dat stapeltje, kastje of aanrechtblad. Spullen trekken andere spullen aan. De plek waar je die steeds groter wordende hoeveelheid spullen aantreft is een zogenaamde magneetplek. Bijvoorbeeld: de eettafel, het aanrecht, het kastje in de hal, de hal zelf, de doorloop naar buiten vanuit de keuken, de trap etcetera.
Drie voorbeelden en de gevolgen:
Eerste situatie: Je legt de post neer op het kastje of plankje naast de deur. Sleutels erboven op. Je huisgenoot legt zijn portemonnee er bij en deels de inhoud van zijn/haar jaszak. Met de bedoeling dit op te ruimen, maar nu even niet, dat komt straks wel. Dan komt de volgende bewoner van jullie huis en die gooit de brief van school op de stapel en een voorwerp dat gerepareerd moet worden. Wie dat wanneer gaat doen, is onduidelijk.
Gevolg: papieren (brief van de school en de post) zijn niet meer goed terug te vinden, het voorwerp wordt niet gerepareerd en naar je sleutels loop je te zoeken. Je verspilt je tijd en af te handelen zaken gebeuren niet.
Voorbeeld twee: Denk aan een plek in de hal, berging, bijkeuken of de hoek van de woonkamer die het dichtst bij een deur is. Iemand zet zijn tas er neer, een ander zet er een lege frisdrankfles bij die ingeleverd moet worden. Vervolgens komen er een paar schoenen bij die verzoold moeten worden, een tas met bibliotheekboeken die terug moeten en ineens ligt er ook een stapel oud papier naast.
Onhandig, want de spullen nemen al gauw meer ruimte in dan gedacht en belemmeren de doorloop.
Laatste voorbeeld: Een willekeurige plek in de slaapkamer. Een stapeltje was dat gevouwen moet worden (tenminste dat is het plan) leg je even ergens neer. Daarbij komt een kledingstuk dat gemaakt moet worden, plus een stapeltje kleding dat eigenlijk weg kan (want te klein) en wat kleren die je over een paar dagen toch weer aan wilt doen (scheelt in de kast leggen).
Ondertussen is het een hele berg kleding en spullen geworden waarvan uiteindelijk onduidelijk is wat er mee moet gebeuren en wie dat gaat doen. Het geeft een onrustige indruk in jouw slaapkamer die juist rust moet brengen.
Kortom er ontstaat een ongeordende rommelplek, waarvan niet meer duidelijk is wat er ligt, van wie dat is en wat er wanneer mee moet gebeuren. De hoeveelheid aan voorwerpen en papieren groeit en groeit. Papier trekt papier aan, spullen trekken spullen aan, vandaar de term: Magneetplek.
Herkenbaar? Misschien heb je er weinig last van, omdat je toch zeer geregeld deze plekken opruimt. Maar als je niet zo opruimerig bent?
Wat kan je doen ter voorkoming van deze rommelplekken?
Lees hier 5 gouden TIPS.

Tip 1. Geef spullen een vaste plek. Bedenk wat een vaste plek kan zijn voor bepaalde spullen. Voorbeeld: je sleutels liggen op het halkastje, hangen aan een sleutelrek (zie foto) of zitten in je tas, net wat werkt voor jou en wat jij handig vindt. De opladers voor de telefoons liggen in het bovenste laatje van de kast in de woonkamer, vlakbij het stopcontact enzovoort.
Tip 2. Wees bewust van wat je doet. Vaak leg je gedachteloos ergens iets neer. Let maar eens op: je ziet het de komende tijd ook in je eigen huis gebeuren. Sta meer stil bij wat je doet.
Tip 3. “In hetzelfde tijdsbestek leg je het op de goede plek”. Deze slogan gaat vaak op. Als je iets neerlegt om toch uiteindelijk op te ruimen in la of kast, dan zal je zien dat als je even drie stappen verder loopt, je de spullen ook direct kan opbergen op de goed plek. Net zoals gevouwen was: in plaats van het achteloos op een bed of stoel in de slaapkamer te leggen, kan je door even door te lopen naar je kledingkast het stapeltje direct opbergen. Opnieuw: wees bewust van wat je doet en realiseer je de eerder genoemde slogan. Ik heb het zelf nu een tijdje in praktijk gebracht en geloof me: het werkt.
Tip 4. Maak voor verschillende klusjes aparte verzamelplekken: het afval, de doos oud papier en de flessen voor de glasbak: dicht bij de uitgang van het huis. Is dat een berging dan kan je je beperken tot 1x per week de troep wegbrengen. Is dat in een hal, dan is het handiger om telkens bij het verlaten van je huis, dit afval mee te nemen en in de betreffende afvalbakken te dumpen. Klaar is Kees! Ten aanzien van te repareren spullen: verzamel deze vlakbij de plek waar je ook je gereedschap hebt liggen bijvoorbeeld. Heb je een aantal reparatieklusjes verzameld? Plan een klusuurtje in en handel de diverse klusjes af. Wel zo efficiënt!
Tip 5. Tot slot: maak met behulp van bovenstaande tips, afspraken met je huisgenoten. In een huishouden werkt het voorkomen van rommelplekken het best, als alle huisgenoten zich bewust zijn van bovenstaande uitgangspunten. Bijvoorbeeld bij het kiezen van een vaste plek voor spullen. Als je afspreekt dat de schaar in het bovenste keukenlaatje ligt, dan is het handig als iedereen die de schaar gebruikt, ‘m ook daar weer terug legt.
Dat is de ideale situatie. Dat zal lang niet altijd lukken. Als je zaken niet met elkaar bespreekt en afstemt, dan komt er waarschijnlijk sowieso niets van terecht. Van wat jij netjes bijhoudt, maakt een ander weer een rommeltje. Overleg dus met elkaar!