Een ijzersterk geheugen of een geheugen als een zeef?

Als je een klus doet zoals opruimen, je papieren ordenen, of plannen in je agenda, gebruik je regelmatig je geheugen. Je onthoudt informatie die belangrijk is en die nodig is voor het goed uitvoeren van de klus. Ook in je dagelijks leven, je huishouden en je werk moet je steeds zaken onthouden. 

Niet iedereen heeft een ijzersterk geheugen en dat kan best lastig zijn. Lees er alles over in dit blog. Aan het eind krijg je acht tips en tricks. Ook handig als je geheugen wel goed is, maar het onthouden veel energie kost.

Een ijzersterk geheugen of niet?

Heb jij een goed geheugen voor feitjes en details? “Morgen is mijn neefje jarig en ik heb beloofd met hem naar de dierentuin te gaan.”

Kan je goed omgaan met een taak die uit meerdere stappen bestaat, omdat je die stappen goed kan onthouden? “Ik krijg zaterdag eters, dus ik moet een maaltijd bedenken, ingrediënten kopen, even navragen wie er vegetarisch is en aan mijn partner vragen extra stoelen van zolder te halen.”

Kan je goed belangrijke informatie opslaan en er ook wat mee doen? “De ouderavond is volgende week, ik moet van elk kind dan een rapport klaar hebben, dus morgen alvast de gegevens opzoeken en voor de ouders van Bram extra tijd inplannen.”

Lukken bovenstaande activiteiten jou moeiteloos? Dan heb je waarschijnlijk een goed werkgeheugen. Ook als je geheugen goed is, kan het zijn dat alles onthouden je veel energie kost. Lees dan ook verder want dan zijn de tips en tricks ook handig voor jou.

Of heb je een geheugen als een zeef?

Ben je meer van het vergeetachtige type? “Ik zou naar die vergadering komen maar ik kan  helemaal niet die ochtend, want ik blijk een tandartsafspraak te hebben.”

Vergeet je regelmatig wat je je net hebt voorgenomen te doen? “Waar was ik nu ook alweer mee bezig?”, “Ik moest iets opschrijven, maar wat ook al weer?”

Weet je vaak niet meer waar je je spullen hebt neergelegd? “Ik had toch net mijn sleutels  nog hier, waar heb ik ze nu gelegd?” “Heeft iemand die envelop van de bank gezien?”

Herkenbaar? Wanneer je werkgeheugen niet zo sterk is, loop je tegen lastigheden aan. Je vergeet afspraken. Je bent tijd kwijt aan het zoeken naar je spullen. Je doet dingen dubbel omdat je niet meer weet waar je gebleven bent. Het is toch weer een rommeltje in je huis en administratie, omdat je eigenlijk niet meer weet wat je systeem ook al weer was voor het opbergen van spullen en papieren.

 

Gelukkig kan je met wat hulpmiddelen en trucjes zorgen dat je minder vergeet.

Hier heb ik acht tips en tricks voor jou, die kunnen helpen. Praktische aanpassingen voor thuis of op je werkplek.

 

Tip 1. Schrijf informatie op. Maak gebruik van post-its, to-do-lijstjes, checklists en je agenda. Voorbeelden:

Post-its: op de tijdschriftenstapel die je uitgelezen hebt: “voor de buurvrouw”, bij de kapstok: “gymtassen mee op woensdag”;

To-do-lijstje op de kalender (bijvoorbeeld bij vandaag): “garage bellen voor afspraak”, “formulier gemeente invullen”, “bestelling woonwinkel versturen”;

Checklist: vakantiepaklijst (niet steeds opnieuw na hoeven denken wat je mee moet nemen), verhuis-stappenplan (bestaat al kant en klaar). Afvinken van de lijst is het enige wat je hoeft te doen. Hoe fijn is dat! 

Agenda: voor al je afspraken, met tijdsduur en wie er bij betrokken is: “Lisa wegbrengen”, “Lunch met Carrie”. Zie ook mijn eerdere artikel: Afspraken over agendabeheer.

Door het opschrijven van informatie hoeft je hoofd geen energie te besteden aan het onthouden ervan. Voor iedereen handig trouwens. Zie ook mijn eerdere artikel: Over losse eindjes en minddumping.

 

Tip 2. Zorg voor een boodschappenbord in de keuken of een digitale boodschappenlijst in je mobiel. Zijn bepaalde etenswaren op en wil je die bij het boodschappen doen meenemen: Schrijf direct je boodschap op het boodschappenbord (of digitale boodschappenlijstje), dan kan je het niet vergeten.

 

Tip 3. Zorg voor tastbare reminders oftewel herinneringen. Bijvoorbeeld: zet de spullen die je mee wilt nemen in de gang bij de voordeur (zodat je er als het ware over zou struikelen en er niet omheen kan).

 

Tip 4. Leg spullen op een vaste plek, dan hoef je niet te onthouden waar je vandaag je sleutels hebt neergelegd 😊.

 

Tip 5. Herhaal (hardop) wat je moet onthouden, dan blijft de informatie beter hangen. Bijvoorbeeld: “Na de lunch ga ik boodschappen doen”, “Ik ruim eerst deze plank op, voordat ik aan de volgende begin”.

 

Tip 6. Doe het nu! Kleine taken (van minder dan 2 minuten) onthouden kost meer energie dan ze direct uit te voeren; Voorbeeld: krijg je een betaalverzoek (splitten van de rekening, meebetalen aan een cadeau), handel het direct af. Dan hoef je het niet meer op te slaan in je geheugen en er op tijd aan te denken.

 

Tip 7. Maak gebruik van routines (zie mijn eerder verschenen blog: “Maak er een gewoonte van”). Als bepaalde handelingen routine zijn en bijna automatisch gaan (bijvoorbeeld je werktas inpakken) dan hoef je je geheugen minder te gebruiken om na te gaan of je niks vergeet (gebruik zo nodig ook een checklist).

 

Tip 8. Vraag hulp aan iemand anders om je helpen te herinneren; Vraag of iemand je een appje stuurt om je aan een afspraak of voornemen te herinneren.

 

Gebruik de tips die aansluiten bij wat jij nodig hebt.

Lukt het niet zoals je graag zou willen? Dat kan, geen paniek! Wil je mijn hulp daarbij? Neem gerust contact op.

 

Een ijzersterk geheugen of een geheugen als een zeef?